כלי רכב חשמלי הוא כלי רכב אשר משתמש באנרגיה כימית האצורה במצבר אחד נטען או יותר אשר בדרך כלל מבוסס על סוללת ליתיום יון. כלי רכב בו יש גם מצבר חשמלי וגם תא דלק או מכל דלק בעלי מנוע בעירה פנימית נקראים רכבים היברידים מכיוון שהם משלבים את שתי צורות ההנעה.
כלי הרכב החשמליים הם ממש לא המצאה חדשה
מעניין לדעת כי כלי רכב חשמליים יוצרו לראשונה עוד בשלהי המאה ה – 19 לפני עידן מנועי הבעירה הנמשך למעשה עד היום, וכבר אז הצליחו להגיע למהירות מקסימאלית של 100 קמ"ש. לעומת זאת, מנועי הבעירה הפנימית באותה התקופה דרשו לרוב התנעה ידנית ומסוכנת באמצעות מנואלה, זאת עד שבשנת 1912 הציגה קאדילק מתנע חשמלי גם למנוע בנזין, וכך למעשה מחקה את אחד היתרונות החשובים של כלי הרכב החשמליים מאותה התקופה.
גם העובדה ששיטת זרם החילופין החליפה את שיטת הזרם הישר ודרשה מבעלי הרכבים החשמליים לקנות ממירי זרם לא הוסיפה לפופולאריות שלהם לטווח הארוך…
בסופו של דבר, במרוצת השנים הפכה תעשיית הרכב ההמונית לאחת מן הלקוחות הגדולים ביותר של תעשיית הנפט, וכך למעשה נוצרו קבוצות לחץ ואינטרס אשר מנעו ואף האטו את הפיתוח של כלי רכב חשמליים. עם זאת, גם לחסרונות של כלי הרכב החשמליים עליהם נרחיב בהמשך יש ללא ספק תרומה לחדירה האיטית יחסית שלהם לשוק.
כלי רכב חשמליים : יתרונות וחסרונות
למרות היתרונות הברורים של חיסכון באנרגיה, צמצום הזיהום ותרומה לבריאות האדם של כלי הרכב החשמליים, יש להם גם מספר חסרונות משמעותיים. בראש ובראשונה, רוב כלי הרכב החשמליים שהינם היברידיים הם בעלי טווח נסיעה קצר ודורשים טעינה ארוכה, כשהדבר בולט במיוחד באופנועים ומכוניות ופחות באופניים וכלי רכב קלים יותר המשמשים לנסיעה בעיר.
לדוגמה, מכונית חשמלית יכולה לגמוע מרחק של 200 קמ"ש לכל היותר לפני שתדרוש טעינה נוספת, זאת לעומת יותר מפי שניים במנוע בנזין או פי 4 למנוע דיזל. גם זמן הטעינה עצמו אינו אופטימאלי : בין 8 ל – 12 שעות לטעינה מלאה או טעינה בזרם בעוצמה חזקה הממלא את הסוללה עד ל – 80% מהקיבולת שלה בחצי שעה וזמין רק בחלק מהדגמים.
זמן הטעינה הארוך מחייב למעשה את הנהג לתזמן את שעות הנהיגה שלו ולתכנן מראש את מסלול הנסיעה ואת התחנות בדרך (חשוב לזכור שבמדינות כמו ארה"ב נסיעה יכולה לארוך כמה ימים טובים אפילו בכלי רכב מונע בנזין).
כמו כן, המחיר היקר של הסוללות עצמן כמעט ומכפיל את מחיר הרכב, למרות שאם לוקחים בחשבון את עלויות הטעינה הזולות יותר ממילוי בנזין, כמו גם את ההקלות במיסים בחלק ממדינות העולם, הרי שחסרון זה הינו פחות משמעותי.
רכבים היברידים
לאור החסרונות שצוינו לעיל, מרבית הרכבים החשמליים הנמכרים כיום הם למעשה רכבים היברידיים. מלבד היכולת של הרכבים האלו להשתמש במנוע בנזין במהירויות גבוהות לנסיעות בין עירוניות, הרי שמנוע הבנזין עצמו הוא שזה שאחראי על טעינת הסוללה הפנימית ולכן בעל הרכב לא צריך לטעון את הסוללה בתחנות מיוחדות.
אופניים חשמליות
אופניים חשמליות הן סוג נוסף פופולארי של רכב חשמלי המשמשים בעיקר לנסיעות בתוך העיר. המהירות המקסימאלית של רוב האופניים היא בן 20 ל – 45 קמ"ש כאשר חלק מהם לא דורשים דיווש בעת הפעלת המנוע, כך שהמאמץ הגופני הנדרש מן הרוכב הוא מינימאלי וגם בלי מוגבלויות בתנועה יכולים להשתמש בהן.
בישראל אופניים חשמליים ניתנים לייבוא באופן חוקי החל מחודש פברואר 2010 וכאשר הם עומדים בתנאים הבאים :
- עליהם לעמוד בתו תקן אירופאי או ישראלי
- מהירותם המקסימאלית היא 25 קמ"ש
- הספק המנוע 250 וואט או פחות
- הפעלת המנוע מחייבת דיווש
למרות ואולי דווקא בגלל מגבלות אלו, יש עדיין מספר גדול מאוד של אופניים חשמליות מהירות אשר לא עומדות בתקנות אלו ומיובאות לישראל באופן בלתי חוקי, כמו גם של קורקינטים חשמליים אשר אינם מאושרים על ידי משרד התחבורה. מדי פעם ניתן לקרוא על פשיטות והחרמות מתוקשרות היטב של משטרת ישראל על החנויות המייבאות את כלי הרכב הללו.