בנייה בעץ של חלקים דקורטיביים או פונקציונאליים (לדוגמה, פרגולות מעץ), היא בנייה פופולארית מאוד כיום ויש לה יתרונות רבים :

  • לעץ יש מראה טבעי המתבלט היטב הן בבנייה באזור עירוני בו שולטים הבטון והטייח והן באזורים כפריים בהם יש לעיתים אלמנטים כמו ריצוף משיש בחצר, או אפילו עצי נוי שהצבע השולט בהם הוא ירוק…
  • הבנייה בעץ היא בנייה מהירה, חומרי הגלם הם זולים יחסית וקל לשנע אותם ממקום למקום. לא מדובר רק בחיסכון בעלויות, אלא גם בפחות זיהום אוויר ורעש.
  • העץ הוא חומר שמאוד קל לעבד אותו בצורות שונות, ואין זה משנה אם אתם מעוניינים ביצירה של פרגולה, תקרה פנימית, חיפוי לדק או סאונה, גדר עץ או שערים.

יש כיום אפילו אפשרות לרכישה של בתי עץ מוכנים עבור צימרים או יחידות נופש קטנות, למרות שרבים עדיין רואים בבנייה בעץ על פי הזמנה מדויקת, הנאה גדולה שקשה למצוא לה תחליף.

לשירותכם רשימה של חברות בנייה בעץ (ובכלל זאת בתי עץ) לפי אזורים גיאוגרפים שונים בארץ:

ארזי עדן (072-2367727)

טורקיז (050-730-5639 / 050-680-3929)

אורי גיל בנייה בעץ (050-8479994)

גליל לוג – כורזין (052-8727818)
dome4home – חדרה (04-6336050)

יתד בניה בעץ – כפר מעש (03-9244401)

מסינגר אדריכלות מתקדמת (077-7057780)

בניה בעץ – באיזה עץ לבחור?

לפני הכול, חשוב להסביר שיש סוגים רבים לא רק של עצים, אלא גם של לוחות עץ. עצים רבים אינם מגיעים כפי שהם בטבע, אלא עוברים תהליכים כימים שתפקידים לחבר בין סיבים, שבבים וחלקיקים אחרים המודבקים יחדיו. אם אי פעם יצא לכם לשמוע את המושגים שבבית, MDF, עץ רב שכבתי, דו שכבתי או סנדוויץ, דעו לכם שמדובר בעץ שאינו מגיע בצורתו הטבעית (עץ מלא).

למרות שהעץ המלא נחשב לרוב לעץ חזק יתר, יש מקרים בהם הוא עשוי להתבקע, או שיופיעו עליו "עיניים" (במיוחד במקרים של עצי אורן). כמו כן, הוא יקר יותר מכיוון שמדובר מן הסתם בחומר שיש בו פחות חומרים תעשייתיים, דבקים או נסורת.

בין אם רוצים לעשות שימוש בעץ מלא ובין אם מבקשים לבצע בנייה מהירה באמצעות לוחות עץ מודבקים, חשוב לדעת שמרבית הפרופילים מגיעים בגודל קבוע ואם מעוניינים לבצע שינוי בגודלם, יש לנסר אותם לפני הבניה (מה שיכול להשפיע כמובן על העלויות).

סוגי העצים לבנייה, נחלקים למספר סוגי עצים פופולאריים בהם נעשה שימוש בארץ :

עצי אורן - מתאים למגוון גדול של שימושים כגון פרגולות, דקים וריהוט גן. עמיד תחת עומס וזול יחסית.

עץ אשוח - מתאים מאוד לפרגולות עץ גושניות וגגות עץ. מכיוון שהוא רך יותר מהאורן, משתמשים בו לעיתים לחיפוי חיצוני או פנימי.

עצי אשוח או עצי אורן בחתכים גדולים יחסית ידועים לעיתים גם כעצים גושנים, ונהוג להדביק אותם זה על זה במבנה דו או רב שכבתי על מנת להפוך אותן לעמידים יותר.

העצים הגושנים טובים למבחר גדול של שימושים : פרגולות, תקרות, גדרות ואפילו מחסנים

לא רק סוג העץ, אלא גם הטיפול בו חשוב

מלבד סוג העץ, יש גם מספר שאלות נוספות שחשוב לשאול את עצמנו לפני שנבחר בעץ הנכון למטרה, ושאלה זו חשובה יותר למקרים בהם נחליט לעשות שימוש בעץ מלא שהוא רגיש יותר לתנאי הטבע והטיפול בו צריך להיעשות בזהירות. לדוגמה, האם העץ עבר תהליך של חיטוי ושימון , שיוף לאחר כל צביעה, פרזול מחלקים איכותיים (למניעת סכנת קורוזיה בעתיד) וכו'. לא פחות חשוב לשמור על הגמישות הטבעית של העץ ולדאוג לכך שהקורות בהן משתמשים יהיו עם מספיק ריווח בין אחת לשנייה (אחרת, מצבים טבעיים לעץ של קור ואפילו חדירה מועטה של מים יהיו עשויים להרוס את העבודה).

בכל מקרה, חשוב להסתייע בחברת בנייה מקצועית עם רקורד מוכח.