המטרה הבסיסית המנחה ואף עומדת בראש מיזמים של בנייה ירוקה הוא ניצול יעיל של משאבי הטבע הקיימים לצורך צמצום בצריכת האנרגיה. על מנת לעשות כן, נדרשים שני קריטריונים מרכזיים והם – מחשבה מעמיקה ותכנון מקדים. כתוצאה מכך, לא פעם הבנייה הירוקה נחשבת לחכמה ומתקדמת אשר תורמת לשמירה על איכות הסביבה אך יחד עם זאת, עומדת בכל התקנים האקולוגים וכן על כל התקנים של בניה אקולוגית.

על מנת ליישם את עקרונותיה של השיטה הירוקה בפועל יש לבחור בחברה מקצועית ומובילה בתחום, אשר יודעת כיצד לפעול להשגת אותם העקרונות ולשלב אותם בשיטת הבניה המודרנית המערבית. כיום בני האדם צורכים אנרגיה מרובה על בסיס יומיומי ובכל האספקטים של החיים, אם מדובר בחשמל, מים, גז וכדומה. ניצול יתר של משאבים אינו פוגע אך ורק בסביבה הטבעית אלא גם בכיס ובחשבון הבנק. ללא ספק, המחשבה המושקעת בהליך הבנייה מבעוד מועד, מאפשרת לדיירים בבניין ירוק ליהנות ממשאבים טבעיים בצורה חסכונית וחכמה.

מהי בניה ירוקה בפועל וכיצד היא מיושמת?

בנייה ירוקה מתחילה בראש ובראשונה בתכנון נכון, הכוונה היא לכך שכל המבנה מוקם בהסתמך על היכרות עם הסביבה הטבעית והפקת המיטב ממנה. כך למשל מיקום חזית המבנה ופתחי חלונות ודלתות אלו הם שיקולים שנעשים בהתאם לכיווני אוויר, ויחד עם שימוש בחומרי בידוד מוגברים יעזרו ליצור תחושה נעימה בבית ברוב שעות היממה, מה שיחסוך בצורך להשתמש במזגן. כמו כן תכנון החזית והפתחים השונים יעשו בהתאם למיקומה של השמש על מנת לנצל את תאורת היום הטבעית באופן מרבי, מה שיחסוך את הצורך להשתמש בתאורה מלאכותית וכן הלאה.

המאפיינים

בנייה ירוקה כוללת השקעת מחשבה יתרה והפעלת שיקול דעת רב. יחד עם זאת, סגנון הבנייה שונה מחברה לחברה ולכן חשוב לבחור בחברה מקצועית אשר מקפידה על שיקולים ירוקים לאורך כל תהליך הבנייה, ביניהם –

  • בידוד תרמי יעיל
  • ניצול מקסימלי של אור השמש
  • יצירת פתחי אוורור טבעיים
  • התקנת תאורה חסכונית
  • תכנון מקדים של תשתיות האינסטלציה בבית תוך שילוב מערכות של מים אפורים, מחזור מים בתוך הבית עצמו וכדומה
  • תעלות מיזוג חסכוניות
  • שימוש בחומרים ממוחזרים וידידותיים לסביבה בעת תהליך הבנייה
  • שימוש בחומרים אקולוגיים כמו למשל צבע לקיר

בנייה ירוקה יכולה לשנות את החיים מן הקצה אל הקצה!

אנשים רבים נוטים לחשוב כי המשמעות של בנייה ירוקה היא לגור בבית מבוץ, אשר מט לנפול ונתון לחסדי מזג האוויר. אולם למעשה אין זה כך, מכיוון שבעזרת האמצעים הטכנולוגיים שקיימים בענף הבנייה של היום, ניתן לשלב עקרונות ירוקים בתהליכים מודרניים וכך ליהנות ממכלול של יתרונות, שישפיעו לטובה מחד על חייו הפרטיים של כל אדם החי בבניין ירוק ומאידך יתרמו לחברה ולאיכות הסביבה, היות ומנצלים את המשאבים הטבעיים באופן טבעי, חכם ונכון.