על מנת להבין מהי מערכת אוסמוזה הפוכה, עלינו להבין קודם כל מהי אוסמוזה: אוסמוזה היא מצב שבו ממס מסוים כגון מלח או מינרל עובר דרך ממברנה חדירה למחצה מריכוז גבוה אל ריכוז נמוך יותר עד לנקודת האיזון בה ריכוזו משני עברי המחיצה זהים.

אוסמוזה הפוכה עובדת על עיקרון דומה, רק שכאן ישנם שני תאים: אחד מכיל מים עם ריכוז מלחים גבוה ואחד מכיל מים עם ריכוז מלחים אפסי. במצב כזה היינו מצפים שהמלחים יעברו מן המים המלוחים אל המים הלא מלוחים, אלא שעל התא הראשון מופעל לחץ אוסמוטי גבוה יותר מזה של התמיסה שבו, כך שהמים יעברו ללא מלחים אל תא ב'. באופן זה משתמשים באוסמוזה הפוכה במתקני התפלת מי ים, אך לאוסמוזה ההפוכה יש גם שימוש במתקני טיהור מים ביתיים.

האוסמוזה ההפוכה יכולה לסנן מספר גבוה של חומרים מזיקים, בין היתר חול, חלודה, כלור, כספית, מתכות כבדות וחומרי ריסוס שונים.

כיצד עובדת מערכת אוסמוזה הפוכה

שרטוט של מערכת אוסמוזה הפוכה. 1. זרם מי ים. 2. זרם מים מתוקים, 3. זרם מרוכז, 4. זרם מי ים, 5. ריכוז (ניקוז), A: זרם שאוב בלחץ גבוה, B: מחזור משאבה, C: יחידת פעפוע עם ממברנה, D: מחליף לחץ. מקור – ויקיפדיה 

האם לאוסמוזה הפוכה יש גם חסרונות?

למרות שהשימוש במערכת אוסמוזה הפוכה לטיהור מי ברז היא שיטה ידועה, יש לה מספר חסרונות בולטים אשר הופכים אותה לשיטה שנויה במחלוקת. ראשית, מכיוון שחורי הסינון בתאי המערכת הם כל כך קטנים, היא מרחיקה לא רק מלחים, אלא גם מינרלים שונים שיכולים דווקא לתרום לבריאותנו.

חסרון נוסף של השיטה טמון בבזבוז הרב שלה : רק 25% מהמים שעוברים דרך הפילטר, בסופו של דבר מגיעים אלינו. מדובר אמנם בהפרש שולי במחיר אחזקת המתקן לשנה, אבל מבחינה אקולוגית, ברור שבזבוז שכזה פוגע מאוד בסביבה ומדלדל עוד יותר את מקורות המים שלנו…

חסרון אחר מתבטא בכך שהמערכת אינה מסוגלת להשמיד בקטריות שונות הנמצאות במים ולכן יש להשתמש בנורת UV אולטרא סגולה למטרה זו.

מחירי מערכת אוסמוזה הפוכה

כמו בכל דבר, חשוב לדעת שישנן רמות שונות של מערכות אוסמוזה הפוכה ועקב כך גם הבדלים במחיר. מערכת יקרה יותר תזרוק פחות מים אל הביוב ואחוז המינרלים במים המסוננים יהיה גבוה יותר. ככל שהמערכת מורכבת יותר, כך היא גם כוללת יותר שלבים. לדוגמה, מערכת של שלושה שלבים תעלה כ-950 ₪ בקירוב. לעומת זאת, מערכת של שבעה שלבים תעלה כבר 1450 ₪ בקירוב. לעומת זאת, מערכת תעשייתית תעלה כמה אלפי שקלים טובים. פילטרים חדשים או חלפים אחרים יעלו בעצמם כמה מאות שקלים, מה שבעצם הופך את המחיר הסופי של המערכת ליקר יותר.